هزاره سوم

THE BEST LINKS DOWNLOAD

 
چه غذاهایی برای رشد فکری کودکان مفید هستند؟
نویسنده : عباس عبدی کریمی پور - ساعت ۱:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٧/۱۱
 

فصل مدارس است و کودکان ما دوره‌ای جدید برای آموزش خود آغاز کرده‌اند. همه دوست دارند که فرزندانشان توان کافی برای یادگیری مطالب علمی داشته باشند و در این زمینه از هر اقدامی که لازم باشد دریغ نخواهند کرد. سوال این است که برای رشد توان فکری کودکان آیا می‌توان از غذاهای ویژه‌ای استفاده کرد؟ برای رسیدن به این هدف باید به عملکرد مغز، حافظه و تمرکز فکری توجه خاص داشته باشیم.

در واقع مغز یک عضو بسیار گرسنه‌ای است. به عبارت دیگر مواد غذایی که می‌خوریم در ابتدا به مغز سپرده می‌شود تا مواد مورد نیاز خود را جذب کند. پس مطمئن باشید که به دنبال مصرف تنقلات بدون ارزش غذایی، مغز شدیدا تحت آزار قرار خواهد گرفت.

برای آسایش مغز به مواد غذایی زیر توجه زیادی داشته باشید:

1-    ماهی آزاد: ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد سرشار از اسید چرب امگا 3 است که تاثیر بسزایی بر رشد و عملکرد مغز دارد. در پژوهشهای جدید دیده شده است که افرادی که ماهی بیشتری می‌خورند، ذکاوت بیشتری دارند و نتیجه بهتری در آزمونهای مهارت فکری بدست خواهند آورد. ماهی تن هم امگا 3 خوبی دارد ولی از آنجایی که این ماهی در روغنهای دیگر غیر از روغن ماهی پخته می‌شود، مصرف کنسرو ماهی تن توصیه نمی‌شود.

2-    تخم مرغ: این ماده غذایی سرشار از پروتئینهای مهم است. زرده تخم مرغ دارای ماده‌ای بنام کولین است که تاثیر مفیدی بر حافظه دارد. شدیدا توصیه می‌کنم که حداقل هفته‌ای دوبار یک وعده غذای دارای تخم مرغ به عنوان صبحانه به فرزند خود بدهید.

3-    کره بادام زمینی: بادام زمینی و کره بادام زمینی سرشار از ویتامین E و تیامین هستند که علاوه بر تاثیر محافظتی بر سلولهای مغز، در تولید انرژی از گلوکز برای کل سیستم اعصاب موثرند. حتی اگر کودکان شما مزه این کره را نپسندید، هرگز این ماده غذایی را از لیست خرید روزانه خود حذف نکنید و سعی کنید با ملایمت این مزه را به تایید فرزند خود برسانید.

4-    نان سبوسدار: نان سنگک منبع خوبی برای فراهم کردن گلوکز به بدن بخصوص مغز است. سبوس موجود در آن علاوه بر تامین ویتامین ب، باعث جذب تدریجی گلوکز در بدن شده مانع از چاقی و افزایش چربی خون می‌شود. درست است که صف نانوایی‌های سنگک بسیار طولانی است ولی سعی کنید حداقل هفته‌ای سه بار فرزند خود را با صبحانه‌ای مفصل درکنار نان سنگک روانه مدرسه کنید.

5-    جوی دوسر: اگر می‌دانستید که جوی دوسر تا چه اندازه بر عملکرد مغز مفید است برای تهیه آن تا کوه قاف هم می‌رفتید. در فروشگاهها و برخی نانواییهای فانتزی می‌توان بیسکوئیت جوی دوسر را یافت. این ماده انرژی فراوانی به مغز می‌دهد به طوریکه در تحلیل معادلات دشوار ریاضی مانع از خستگی و افت قدرت فکر می‌شود. بیسکوئیت جوی دوسر خوراکی مناسبی برای زنگ تفریح کودکان در مدرسه بخصوص در روزهای امتحان است.

6-    توتها: توت فرنگی، شاه توت، توت سفید و تمشک سرشار از آنتی اکسیدانها بخصوص ویتامین ث هستند. به تحقیق ثابت شده است که توت فرنگی تاثیر شگفت آوری بر روی حافظه دارد. البته این تاثیرات در میوه تازه وجود دارد و با انجماد یا خشک کردن آنها این تاثیر از بین می‌روند. پس سعی کنید در فصل برداشت این میوه‌ها، فرزند خود را به میزان کافی با اینها تغذیه کنید.

7-    حبوبات: منبع خوبی از انرژی، کربوهیدراتها، فیبر، ویتامینها و املاح هستند. به این ترتیب غذای خوبی برای فعالیت مغز هستند. لوبیای قرمز و چشم بلبلی دارای امگا 3 فراوان هستند. ماش و عدس هم با تامین انرژی کافی برای مغز مانع از خستگی فکر می‌شوند.

8-    سبزیجات رنگی: گوجه فرنگی، کدو تنبل، هویج، اسفناج و کلم قرمز بهترین منابع آنتی اکسیدانها هستند که مانع از آسیب به سلولهای عصبی و مغزی می‌شوند.

9-    شیر و ماست: با داشتن مقادیر کافی از پروتئین، کلسیوم و ویتامینهای ب، زمینه رشد بافت مغز و سیستم اعصاب را فراهم می‌‌کند. از طرف دیگر ناقلان اطلاعات عصبی و آنزیمهای مورد نیاز بافت عصبی نیز با مصرف این مواد غذایی تامین می‌شوند. تامین انرژی لازم مغز نیز با فراهم آوردن پروتئین و قند انجام می‌گردد.

10-      گوشت بدون چربی: گوشت منبع کاملی از آهن مورد نیاز بدن است. آهن برای تمرکز فکر و تقویت حافظه لازم است. مصرف گوشت لخم بهترین راه تامین آهن بدن است. عنصر روی هم بر حافظه تاثیر خوبی دارد که در گوشت به مقدار کافی دیده می‌شود. کباب برگ یا چنجه و جوجه کباب بدون پوست فاقد چربی هستند که خطر چاقی در کودکان را به حداقل می‌رساند.


متخصص تغذیه: خانم نصرت مختارباف NMokhtarbaf@ yahoo.com 

 


 
comment نظرات ()